smart games

1. Tęcza.

Gramy zgodnie z zasadami z instrukcji, tylko, że po angielsku:)

Na planszy podzielonej na kolory ukryte są kółeczka-żetony z kolorowymi przedmiotami (kładzie się je obrazkiem do dołu). Gracze zapamiętują obrazki przypisane poszczególnym kolorom planszy. Kolorowa kostka wskazuje obrazek, który trzeba odgadnąć. Po prawidłowym odgadnięciu gracz zabiera żeton a na planszy pojawia się nowy obrazek.DSC_1976

Jako, że pojawia się dużo słówek, które mogą być dzieciom nieznane, warto zacząć od krótkiej rozgrzewki – kilka razy powtórzyć z dziećmi nazwy słówek, zagrać w „What’s missing” czy „What’s under my hand?”.

Korzyści?

– nauka i aktywne użycie nowego słownictwa

– osłuchiwanie się i użycie fraz związanych z grą (np. ‚your turn’; ‚roll the dice’ itd.)

– świetna zabawa :))

–  żetony można dodatkowo wykorzystać powtarzając z  przedszkolakami nazwy kolorów – przykład aktywności: dzieci siedzą w kręgu, żetony leżą obrazkiem do dołu. Każde dziecko odkrywa/losuje jeden żeton i nazywa kolor, po czym kładzie go na odpowiednim miejscu na planszy.

Wiek: sprawdzi się w klasach 1-3

Liczba graczy: max 6

Koszt: 25-30zł

2. Stacking Tower Game.

Wypróbowana z pięciolatkami, świetnie sprawdziła się również na lekcji z… czwartą klasą:)stg

Zasady gry są bardzo proste. Chodzi o ustawienie piramidy. Gracz rzuca kostką z podobiznami zwierzątek, na jednej ze ścianek jest joker. Wylosowane zwierzę trzeba postawić na zwierzątku poprzedniego gracza. Jeśli wypadnie joker można wybrać dowolne zwierzę. Przegrywa ten gracz, który wywróci wieżę.

Nazwy zwierzątek, kolory i frazy typu ‚your turn’ czy ‚roll the dice” to pierwsza – dosyć oczywista i mało wystarczająca – warstwa możliwości wykorzystania gry na zajęciach.
Na lekcji dodatkowym zadaniem pięciolatków było dokańczanie zdań z piosenek i historyjek poznanych na wcześniejszych zajęciach. Każde dziecko przed dołożeniem do wieży swojego zwierzaka musiało zakończyć rozpoczęte przez nauczyciela zdanie. Czwartoklasiści (zajęcia indywidualne w dwuosobowej grupie) przed dokończeniem ruchu mieli ułożyć zdanie z nazwą zwierzaka i wybranym idiomem z grupy poznanych na tej lekcji.
Zarówno młodsze jak i starsze dzieci były rozbawione, ale też bardzo zaangażowane podczas gry, dlatego na pewno kiedyś do niej wrócimy. Zwłaszcza, że można ją wykorzystywać na różne sposoby. Starszym dzieciom można do każdego zwierza przykleić słówko np. przymiotnik – warunkiem postawienia klocka na wieży jest powiedzenie antonimu / stopniowanie przymiotnika lub czasownik i powtórzyć dzięki temu odmianę nieregularnych. Najmłodsze dzieci mogą z zamkniętymi oczyma rozpoznawać zwierzaki po kształtach. Kostkę można wykorzystać do zabawy ruchowej dance/walk/jump/run like a… (i tu losujemy zwierzę, a żeby dodać trochę więcej emocji przy jokerze, nauczyciel zmienia się np. w szalonego jokera i dzieci muszą uciec do wcześniej ustalonego miejsca np. na specjalny dywanik).DSC_1989

Wiek: przedszkole, szkoła podstawowa

(w zależności od wybranych zasad)

Liczba graczy: max 4 osoby

Koszt: 20 zł

3. Mirror Mirror

To wisienka na torcie 🙂 zakupiona w… sklepie z odzieżą używaną 🙂 trudno dostępna na rynku polskim (można zakupić na amazon lub ebay). DSC_2273-001

Gra zawiera 200 kart z obrazkami po obu stronach. Gracze wybierają karty-obrazki, które chcą zaprezentować swojemu przeciwnikowi. Kartę wkłada się pod specjalnie zamontowane lustra, co utrudnia rozpoznanie obrazka. Im szybciej odgadnie się obrazek, tym więcej punktów można zdobyć

(i tym dalej przeDSC_1949sunąć pionek na planszy).

Wiek: przedszkole, szkoła podstawowa

Liczba graczy: max 4 osoby

Koszt: ok. £8

—-

To już takie spaczenie nauczycielskie.. Gdy widzę w sklepie grę karcianą czy planszową od razu zastanawiam się jak ją wykorzystać na zajęciach. Budżet nauczyciela to niestety nie jest worek bez dna (hmmm dobrze by było gdyby to był aż worek, nawet skończony.. a nie, jak często bywa, raczej mini woreczek). Tym bardziej dobór pomocy, np. gier, musi być przemyślany. Warto postawić na takie, które mogą być wykorzystywane na wielu poziomach, które pomogą powtórzyć, przećwiczyć zagadnienia z różnych kategorii. Dla mnie takimi grami, dającymi mnóstwo możliwości, są te opisane powyżej. Ciekawa jestem Waszych:)

M.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *